З метою удосконалення організації торгівлі, активізації роботи щодо приведення до конкурентоспроможного стану діючої та переданої в оренду торговельної мережі, правління спілки споживчих товариств області провело кущовий семінар-нараду за участі голів правлінь, заступників голів правлінь райспоживспілок, райспоживтовариств та голів правлінь сільських споживчих товариств. Місцем зібрання було обрано Олевський район. Для цього були усі підстави. Адже район – один із найкращих, найбагатших і найцікавіших своїм історичним минулим і сьогоденням, не враховуючи, звичайно, «бурштинових баталій».
Щодо структури райспоживспілки, то вона об’єднує сім балансових одиниць: чотири споживчих товариства, комбінат громадського харчування і кооперативний ринок. У складі Білокоровицького споживчого товариства працює хлібопекарня.У ході семінару його учасники ознайомилися з роботою магазинів «Продтовари» сіл Радовель, Жубровичі, Бучмани і Білокоровичі Олевської райспоживспілки та села Бовсуни і селища Лугини – підприємства облспоживспілки «Житомирська універсальна база». Особлива увага зверталася на загальний стан магазинів, їхній інтер’єр та екстер’єр, на викладку товарів та повноту асортименту, на фірмовий одяг продавців, а також оформлення фасадів будівель з дотриманням фірмового стилю Укркоопспілки, одним словом учасників заходу цікавило все те, що сприяє росту товарообороту, повному задоволенню потреб людей поліської глибинки у товарах широкого вжитку та зміцненню у ній іміджу споживчої кооперації. Між працівниками прилавків і їхніми гостями зав’язувалися діалоги, вони люб’язно обмінювалися інформаціями, бо ж і тих, і других цікавило по суті одне і те ж: як вижити сьогодні системі, її працівникам, і не тільки, у такі економічно важкі часи, - у часи безгрошів’я більшості людей.
Нараду відкрив перший заступник голови правління Споживспілки Василь Баранівський. Інформуючи присутніх про підсумки роботи галузі торгівлі за січень-травень нинішнього року та першочергові завдання правлінь райспоживспілок, райспоживтовариств і сільських споживчих товариств щодо пошуку нових шляхів підвищення її ефективності,
Василь Володимирович зокрема сказав:
- Кооперативну торгівлю в області сьогодні здійснює 360 магазинів, які довели роздрібний товарооборот за перші п’ять місяців нинішнього року майже до 90 млн.грн. з приростом 11 відсотків у діючих цінах. В умовах жорсткої конкуренції, стрімкого розвитку мереж інших форм власності, у тому числі дистрибуційних компаній, гостро постала потреба у реалізації власних заходів щодо підвищення господарювання кооперативної роздрібної мережі, що неможливе без розвитку і осучаснення матеріально-технічної бази, відпрацювання логістики, належної маркетингової політики, комп’ютеризації обліку. З метою активізації цієї роботи правління Споживспілки щорічно ініціює проведення подібних сьогоднішньому обласних семінарів-нарад, круглих столів, що і сприяло переходу підприємств роздрібної торгівлі на співпрацю з приватними підприємцями. Сьогодні 85% діючих кооперативних магазинів області працює за новою формою господарювання, що дозволило зменшити витрати обігу, розширити діапазон постачальників, спростити процедуру закупівлі товарів, надало можливість здійснювати торгівлю тими товарами, яких раніше не було на полицях наших магазинів і тим самим задовольняти потреби найвибагливіших покупців, іти у ногу із сьогоденням та стало вагомим джерелом інвестицій для створення конкурентоспроможної мережі.
Першочергове значення у забезпеченні ефективності торгівлі має грамотна асортиментна і цінова політика, диференційована відповідно до кожного магазину з урахуванням його формату, демографічних особливостей населеного пункту, попиту та купівельної спроможності населення. Яскравим прикладом сказаному є досвід роботи споживчого товариства «Універсал-15» підприємства облспоживспілки «Житомирська універсальна база». Із 23-х магазинів, розташованих у сільській місцевості, половина забезпечили товарооборот у квітні від ста до 280 тис.грн. У селах Бровки, Кочерів, Рихальське і Забріддя цей показник склав відповідно – 280, 240, 160 та 130 тис.грн.
Чільне місце у своєму виступі Василь Володимирович відвів проблемі зачиненої мережі, завершивши його словами:
- Запровадження податку на нерухомість змушує нас прискорити цю роботу. Обласна Програма використання зачиненої мережі, розроблена і затверджена правлінням Споживспілки, зобов’язує усіх вас до 1-го серпня цього року вирішити цю проблему у себе на місцях. Отже час квапить.
Про роль бухгалтерського обліку у своєчасному і достовірному відображенні господарських операцій розповіла заступник голови правління, начальник управління бухгалтерського обліку, звітності і корпоративних прав, економіки та фінансів, головний бухгалтер Споживспілки Людмила Паскалова.
Враховуючи те, що у роботі семінару-наради брали участь практики з великим досвідом роботи, то і роль бухгалтерського обліку в діяльності підприємства і організації системи Людмила Петрівна виклала з позиції практики, зокрема зазначивши:
- Яка б система оподаткування вами не була обрана, облік операцій, який ведете, має бути відповідний Закону «Про бухгалтерський облік в Україні». Згідно закону відповідальність за здійснення бухобліку несе керівник і він першим відповідає за облік на підприємстві чи в організації.
Особливу увагу присутніх було акцентовано на документальне оформлення операцій з майном, його передачу в оренду, продаж об’єктів нерухомості, оформлення права на землекористування тощо.
Голова правління Олевської райспоживспілки Ольга Сорока у своєму виступі коротко познайомила своїх колег-гостей з історією району, райцентр якого вперше документально згадується у 1473 році, з його природними ресурсами, господарським комплексом, соціальною інфраструктурою, туристичною привабливістю та повідала їм про господарсько-фінансову діяльність і досвід роботи райспоживспілки.
- Загальний обсяг товарообороту за п'ять місяців у нас склав 5 млн. 400 тис.грн., що на 15,5% більше відповідного періоду минулого року. – наголосила Ольга Іванівна. – Цьому значною мірою сприяло впровадження нових форм господарювання, зокрема елементів приватного підприємництва.
Білокоровицьке споживче товариство обслуговує близько десяти тисяч мешканців восьми населених пунктів. Середньомісячний товарооборот одного магазину – більше 80 тис.грн. Товарні запаси складають понад півтора мільйона гривень. З початку року вироблено та реалізовано хлібобулочних виробів на 1 млн. 390 тис.грн., а це більше як у півтора разу перевищило відповідний минулорічний показник. Товарообіг ресторанного господарства за цей час досяг майже мільйонного рубежу. У загальному товарообороті питома вага комбінату громадського харчування – 17%. Цьогоріч, за кошти батьків ним було організоване харчування 516 дітей у шкільних їдальнях та у літніх таборах.
Ефективно працює кафе «Кулінарія», де реалізовується кулінарна і кондитерська продукція власного виробництва. Середньомісячний товарооборот у ньому перевищує 80 тис.грн. Стабільно працює і кооперативний ринок, надаючи населенню різноманітні послуги, який за результатами огляду-конкурсу серед ринків споживчої кооперації України за 2015 рік, у номінації серед ринків райцентрів, селищ і сіл із кількістю працюючих менше 15 чоловік зайняв друге місце. Матеріально-технічна база його постійно розвивається, модернізується, поліпшуються санітарно-технічний стан та умови праці торгуючих. Усі кооперативні організації району працюють прибутково, що дало нам можливість за результатами роботи минулого року виплатити пайовикам 46 тис.грн. дивідендів.
Поділившись позитивними думками і враженнями від побаченого і почутого на семінарі-нараді, директор підприємства облспоживспілки «Будгоспторг» Ганна Вікторівна Бондар додала:
- Оскільки, як всі ми знаємо, продаж – це мистецтво, то при цьому, як мовиться, усі форми і методи, нові і старі – хороші. І не залежно, що це за магазин і де він знаходиться. До кожного свята, до кожної дати організовуйте і проводьте різного роду акції, розигриші, конкурси, виставки тощо. Воно обов’язково спрацює на вашу користь, бо людей це приваблює. У себе на базі ми відкрили зал зразків продукції, якою торгуємо, зрозуміло, малогабаритної. І реклами не давали, а потік покупців значно зріс. Бо ж найкраща реклама: побачив сам – передав іншому. Отож, запрошую до співпраці, до діалогу на взаємовигідних умовах.
Своїми думками поділилися й інші учасники зібрання, котрі висловили впевненість, що обмін досвідом роботи на черговому семінарі-нараді принесе очікувані результати і тим хто ним ділився, і тим хто його переймав. Бо прагнення досягти кращих результатів у праці є спільним, а допомога - взаємною.